Хімія : підруч. для 8 кл.загальноосвіт.навч.закл./П.П. Попель , Л.С.
Крикля.- К.: ВЦ «Академія», 2016.-238с.:іл..
8 клас
(КР-2, ПР-3, ЛД-7, НП -9, РЗ-10)
№ з/п
|
Дата
|
№ з/п
(зміна)
|
Дата
|
Зміст (тема) уроку
|
Примітка
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
|
|
Повторення найважливіших питань
курсу хімії 8 класу( 3 год)
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
називає
хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською
номенклатурою, записує їхні символи;
наводить приклади формул і назв простих (метали і неметали) і
складних (оксидів, основ, кислот) речовин; рівнянь реакцій: добування
кисню з гідроген пероксиду і води;
кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном,
гідроген сульфідом, води з кальцій
оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; реакцій
розкладу і сполучення.
Діяльнісний
компонент
обчислює
відносну молекулярну масу речовини за її формулою, масову частку елемента в
складній речовині.
Ціннісний
компонент
критично ставиться до власних знань і умінь із хімії.
|
||||||
1
|
Первинний інструктаж з БЖ Найважливіші хімічні поняття. Прості й складні речовини (кисень, вода).
Реакції розкладу, сполучення.
|
||||||
2
|
Прості й складні речовини (кисень, вода).
Реакції розкладу, сполучення.
|
||||||
3
|
Відносна молекулярна
маса, її обчислення за хімічною формулою. Масова частка
елемента в складній речовині.
|
||||||
Тема 1.
(12 год) Будова атома. Періодичний закон і
періодична система хімічних елементів
|
|||||||
4
|
Короткі історичні відомості про спроби класифікації
хімічних елементів.
Навчальний проект №1 «Із історії відкриття періодичної
системи хімічних елементів.»
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
формулює періодичний закон;
записує: електронні та графічні
електронні формули атомів 20
хімічних елементів;
пояснює
періодичність зміни властивостей
хімічних елементів (№ 1–20); залежність характеру елементів та властивостей їхніх сполук від електронної
будови атомів;
наводить приклади лужних, інертних елементів,
галогенів.
Діяльнісний
компонент
розрізняє атомне ядро, електрони, протони,
нейтрони; періоди (великі й малі), головні (А) та побічні (Б) підгрупи
періодичної системи; металічні та неметалічні елементи;
характеризує склад атомних ядер (кількість
протонів і нейтронів), розподіл електронів (за енергетичними рівнями та
підрівнями) в атомах перших 20 хімічних елементів; хімічний елемент (№ 1–20)
за його положенням у періодичній системі, зміни радіусів атомів у періодах і
підгрупах, металічних і неметалічних властивостей елементів; структуру
періодичної системи (періоди: великі й малі, групи й підгрупи (А і Б);
аналізує
інформацію, закладену в
періодичній системі, та використовує її для характеристики хімічного
елемента;
використовує
інформацію, закладену в
періодичній системі, для класифікації елементів (металічний або
неметалічний), та визначення їхньої валентності, класифікації простих речовин
(метал або неметал).
Ціннісний
компонент
усвідомлює значення прийому класифікації в науці;
обґрунтовує фізичну сутність періодичного
закону;
оцінює значення періодичного
закону як одного із
фундаментальних законів природи.
|
|||||
5
|
Поняття про
лужні, інертні елементи, галогени.
|
||||||
6
|
Будова атома.
Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
|
Демонстрації
2.Моделі атомів (віртуальні 3D).
|
|||||
7
|
Будова
електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20. Стан електронів у атомі. Поняття про
радіус атома.
|
Демонстрації
3.Форми електронних орбіталей
(віртуальні 3D).
|
|||||
8
|
Електронні орбіталі. Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення
електронами в атомах хімічних
елементів № 1-20.
|
Демонстрації
3.Форми електронних орбіталей
(віртуальні 3D).
|
|||||
9
|
Електронні та
графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20.
|
||||||
10
|
Періодичний
закон Д. І. Менделєєва (сучасне формулювання).
|
||||||
11
|
Періодична
система хімічних елементів, її структура.
Представлення результатів навчального проекту №2 «Форми Періодичної системи хімічних елементів.»
|
Демонстрації
1.Періодична система хімічних
елементів (довга і коротка форми).
|
|||||
12
|
Характеристика
хімічних елементів №
1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
||||||
13
|
Представлення результатів навчальних
проектів
№3 «Хімічні елементи в літературних творах.»;
№4 «Цікаві історичні
факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.»
|
||||||
14
|
Значення
періодичного закону.
|
||||||
15
|
Самостійна
робота з теми «Будова атома. Періодичний закон та періодична
система хімічних елементів.».
|
||||||
Тема 2. ( 8 год) Хімічний зв’язок і будова речовини
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
називає види хімічного зв’язку, типи
кристалічних ґраток;
наводить приклади сполук із ковалентним (полярним
і неполярним) та йонним хімічними зв’язками, атомними, молекулярними та
йонними кристалічними ґратками;
пояснює утворення йонного, ковалентного
(полярного і неполярного) зв'язків.
Діяльнісний
компонент
складає електронні формули молекул;
характеризує особливості ковалентного та
йонного зв’язків, кристалічної будови речовин з різними видами хімічного
зв'язку;
визначає вид хімічного зв’язку в типових
випадках, полярність ковалентного зв'язку;
прогнозує фізичні властивості та практичне
використання речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних
ґраток;
використовує поняття електронегативності для
характеристики хімічних зв'язків.
Ціннісний
компонент
обґрунтовує природу хімічних зв'язків;
фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток;
робить висновки про
тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них.
|
||||||
16
|
Природа
хімічного зв’язку. Електронегативність атомів хімічних елементів.
|
Демонстрації
4.Моделі кристалічних ґраток різних
типів.
5.Зразки речовин атомної,
молекулярної та йонної будови.
|
|||||
17
|
Ковалентний
зв'язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок.
Електронні формули молекул.
|
||||||
18
|
Йони. Йонний
зв’язок, його утворення.
|
||||||
19
|
Йони. Йонний
зв’язок, його утворення.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №1 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної,
молекулярної та йонної будови.»
|
||||||
20
|
Кристалічні
ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних
властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.
|
Демонстрації
4.Моделі кристалічних ґраток різних
типів.
5.Зразки речовин атомної,
молекулярної та йонної будови.
|
|||||
21
|
Первинний інструктаж з БЖ Практична робота №1 «Дослідження
фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток
(наприклад: цукру, кухонної солі, графіту).»
|
||||||
22
|
Представлення
результатів навчальних проектів №5 «Використання кристалів у техніці.»; №6 «Кристали: краса і
користь.»
|
||||||
23
|
Тематичне тестування
|
||||||
Тема 3.(7 год) Кількість
речовини. Розрахунки за хімічними формулами
|
|||||||
24
|
Кількість
речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро.
|
Демонстрації
6.Зразки
речовин кількістю речовини 1 моль (або однакової кількості речовини).
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
називає одиницю вимірювання кількості
речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро;
пояснює сутність фізичної величини
кількість речовини.
Діяльнісний
компонент
установлює взаємозв'язок між фізичними величинами
(масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини);
обчислює число частинок (атомів, молекул,
йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і
кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за
нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб
розв’язання;
Ціннісний
компонент
робить
висновки щодо
значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач.
|
||||
25
|
Розв’язування розрахункових задач №6 «Обчислення числа
частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі.»
|
||||||
26
|
Молярна маса.
Розв’язування розрахункових задач №5 «Обчислення
молярної маси речовини.»
|
||||||
27
|
Тематична контрольна робота №1.
|
||||||
28
|
Молярна маса. Розв’язування
розрахункових задач №7 «Обчислення за
хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за
відомою масою.»
|
||||||
29
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розв’язування розрахункових задач №8 «Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини
відомого газу за нормальних умов.»
|
||||||
30
|
Відносна густина газів.
Розв’язування
розрахункових задач №9 «Обчислення з
використанням відносної густини газів.»
|
||||||
Тема 4. ( год) Основні
класи неорганічних сполук
Тема 4. 1 ( год)
Основні класи неорганічних сполук
|
|||||||
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
називає оксиди, основи, кислоти,
амфотерні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською
номенклатурою;
наводить приклади оснόвних,
кислотних і амфотерних оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот, розчинних і нерозчинних основ, амфотерних
гідроксидів, середніх
солей.
Діяльнісний
компонент
розрізняє несолетворні й солетворні
(кислотні, основні, амфотерні) оксиди, розчинні й нерозчинні основи, кислоти
за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні
солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації;
описує поширеність
представників основних класів неорганічних сполук у природі;
складає хімічні
формули оксидів, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку),
кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні
властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, лугів,
нерозчинних основ, амфотерних гідроксидів,
середніх солей;
порівнює за
хімічними властивостями основні, кислотні та амфотерні оксиди, луги і
нерозчинні основи;
класифікує
неорганічні сполуки за класами;
характеризує поняття
амфотерності, фізичні та хімічні властивості оксидів, основ, кислот, солей,
амфотерних гідроксидів;
установлює
генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами
неорганічних сполук;
обчислює за рівняннями хімічних реакцій
масу, кількість
речовини та об’єм газу (н. у.) за відомою масою, кількістю
речовини, об’єму одного з реагентів чи продуктів реакції, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю
розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для
виявлення
кислот і лугів;
планує
експеримент,
проводить його, описує спостереження, робить висновки;
прогнозує перебіг хімічних
реакцій солей і кислот з металами, використовуючи ряд активності металів;
дотримується запобіжних
заходів під час роботи з кислотами і лугами
розв’язує
експериментальні задачі, обираючи і
обґрунтовуючи спосіб розв’язання.
Ціннісний
компонент
обґрунтовує залежність між складом, властивостями
та застосуванням неорганічних речовин;
оцінює
значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук;
висловлює
судження про значення хімічного експерименту як способу набуття нових знань; вплив
речовин на навколишнє
середовище і здоров’я людини; вплив діяльності людини на стан довкілля й
охорону від забруднень.
|
||||||
Фізичні властивості
оксидів.
Поширеність у природі та використання
оксидів. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації
7. Зразки оксидів.
|
||||||
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та
амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
|
Демонстрації
8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
|
||||||
Хімічні властивості оснόвних, кислотних та
амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
|
|||||||
Фізичні властивості кислот. Поширеність у природі та використання
кислот. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації
9. Зразки кислот.
|
||||||
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності
металів. Реакції заміщення
й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №3 «Взаємодія хлоридної
кислоти з металами.»
|
Демонстрації
10. Хімічні властивості кислот.
|
||||||
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності
металів. Реакції заміщення
й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
Домашній
експеримент
1. Дія на сік буряка чи червоноголової капусти лимонного соку, оцту, розчину
харчової соди, мильного розчину.
Демонстрації
15. Таблиця
розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей.
|
||||||
Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами,
основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації. Ряд активності
металів. Реакції заміщення
й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
|
|||||||
Розрахункові
задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини
реагентів та продуктів реакцій.»
|
|||||||
Тематичне
тестування
|
|||||||
Тема 4.2 ( год) Основні
класи неорганічних сполук
|
|||||||
Розрахункові
задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини
реагентів та продуктів реакцій.»
|
|||||||
Фізичні властивості
основ. Поширеність у природі та використання основ.
Вплив на довкілля і здоров’я людини.
|
Демонстрації
11. Зразки основ.
|
||||||
Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами,
кислотними оксидами, солями. Заходи безпеки під час роботи з лугами.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №2 «Взаємодія лугів з кислотами в розчині.»
|
Демонстрації
12. Хімічні властивості лугів.
|
||||||
Хімічні властивості нерозчинних основ:
взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання.
.
|
Демонстрації
13. Добування і хімічні властивості нерозчинних
основ
|
||||||
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів: взаємодія з кислотами,
лугами (в розчині, при сплавлянні).
|
Демонстрації
14. Доведення
амфотерності цинк гідроксиду.
|
||||||
Розрахункові
задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини
реагентів та продуктів реакцій.»
|
|||||||
Фізичні властивості
середніх солей.
Поширеність у
природі та використання
середніх солей.
Вплив на довкілля і здоров’я людини.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторні досліди №4 «Взаємодія металів із солями у водному розчині»;
№5 «Взаємодія солей з лугами у водному розчині.»;
№6 «Реакція обміну між солями в розчині.»
|
Демонстрації
15. Таблиця
розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів і солей.
16. Зразки
солей.
|
||||||
Хімічні властивості
середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.
|
Демонстрації
17. Хімічні
властивості солей.
|
||||||
Самостійна
робота з теми
|
|||||||
Тема 4.3 ( год) Основні класи неорганічних сполук
|
|||||||
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №7 «Розв’язування експериментальної задачі на
прикладі реакції обміну.»
|
Демонстрації
18. Взаємодія
кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання
вуглекислого газу в розчин, що
утворився.
|
||||||
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
|||||||
Первинний інструктаж з БЖ. Практична робота №2: «Дослідження властивостей
основних класів неорганічних сполук.»
|
|||||||
Первинний інструктаж з БЖ Практична
робота №3: «Розв’язування
експериментальних задач.»
|
|||||||
Розрахункові
задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму,
кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
|||||||
Представлення результатів навчальних проектів №7 «Неорганічні речовини – представники основних класів у
будівництві й побуті.»;
№8 «Хімічний склад і використання мінералів.»;
№9
«Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я
людини.»
|
|||||||
Тематична контрольна
робота №2.
|
|||||||
Систематизація, аналіз та коригування знань учнів .
|
|||||||
Повторення. Ковалентний та йонний зв'язки, їх утворення.
|
|||||||
Повторення. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
|||||||
Повторення. Розрахункові
задачі №10: «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму,
кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.»
|
|||||||
Екскурсія . Краєзнавчий музей.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар