Хімія :
підруч. для 7 кл.загальноосвіт.навч.закл./П.П. Попель , Л.С. Крикля.-
К.: ВЦ «Академія», 2015.-192с.:іл..
ХІМІЯ
7 клас
(КР-2,
ПР-5, ЛД-10 , НП -13 )
№
з/п
|
Дата
|
№
з/п
(зміна)
|
Дата
|
Зміст
(тема) уроку
|
Примітка
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної
діяльності
|
Вступ (4 год)
Тема 1. (20
год) Початкові хімічні поняття
Тема 1.1 ( 9
год) Початкові хімічні поняття
|
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
називає лабораторний посуд і основне обладнання
кабінету хімії;
знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті
та правила безпеки під час роботи з
лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
пояснює призначення
лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії.
Діяльнісний
компонент
виконує найпростіші
лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою
вчителя;
дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті
та правил безпеки під час роботи з
лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Ціннісний
компонент
висловлює судження про
застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання
небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і
побутових хімікатів;
робить висновки
щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання;
усвідомлює право
на власний вибір і прийняття рішення.
|
|||||
1
|
Вступний інструктаж з БЖ .Первинний інструктаж з БЖ
Хімія — природнича наука.
Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з
історії хімії.
Навчальний проект №1: «Хімічні речовини навколо нас.»
|
Демонстрації
1. Взаємодія харчової соди
(натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
2. Зміна забарвлення
природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів.
|
||||
2
|
Правила поведінки учнів у
хімічному кабінеті. Ознайомлення
з лабораторним посудом та обладнанням
кабінету хімії, маркованням небезпечних речовин.
Навчальний проект №2 «Історичне
значення вогню.»
|
|||||
3
|
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторні досліди
1. Дослідження
будови полум’я.
2. Ознайомлення з
маркованням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів).
|
|||||
4
|
Правила безпеки під час роботи з
лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Первинний інструктаж з БЖ Практична робота№1: «
Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними
приладами. Виконання найпростіших
лабораторних операцій.»
|
|||||
5
|
Фізичні тіла. Матеріали.
Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні
властивості речовин.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №3 «Ознайомлення з фізичними
властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.»
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає хімічні елементи (не
менше 20-ти) за сучасною науковою
українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі;
наводить
приклади
простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті;
пояснює зміст хімічних формул,
сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій.
Діяльнісний компонент
розрізняє фізичні тіла, речовини,
матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин,
чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні
елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми,
молекули;
спостерігає хімічні й фізичні явища;
описує якісний і кількісний
склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні
реакції;
використовує Періодичну систему як
довідкову для визначення відносної атомної маси елементів;
складає формули бінарних сполук
за валентністю елементів, план розділення сумішей;
визначає валентність елементів за
формулами бінарних сполук;
обчислює відносну молекулярну
масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та
масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і
обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
дотримується правил поведінки учнів у
хімічному кабінеті та правил безпеки
під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
виконує найпростіші лабораторні
операції з нагрівання речовин, розділення сумішей;
Ціннісний компонент
усвідомлює необхідність
збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин;
висловлює судження про багатоманітність
речовин та значення закону збереження маси речовини;
виробляє власні ставлення до природи як найвищої
цінності;
робить висновки на основі спостережень (за
допомогою вчителя).
|
||||
6
|
Молекули. Атоми.
|
|||||
7
|
Хімічні елементи, їхні назви і
символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною
системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
|
Демонстрації
3. Періодична система
хімічних елементів.
|
||||
8
|
Чисті
речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. Первинний інструктаж з БЖ Практична робота №2: «Розділення сумішей».
|
|||||
9
|
Маса
атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
|
|||||
10
|
Хімічні
формули речовин. Прості та складні речовини. Первинний
інструктаж з БЖ Лабораторний
дослід №4 «Ознайомлення
зі зразками простих і складних речовин.»
|
|||||
11
|
Багатоманітність
речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи.
|
Демонстрації
4. Зразки металів і
неметалів.
|
||||
12
|
Валентність хімічних елементів.
Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
|
|||||
13
|
Визначення валентності елементів
за формулами бінарних сполук.
|
|||||
14
|
Контроль знань з теми «Початкові хімічні
поняття». Самостійна робота
|
|||||
Тема 1.2 ( 11 год) Початкові
хімічні поняття
|
||||||
15
|
Відносна
молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою.
Розв’язання розрахункових задач №1 «Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її
формулою.»
|
|||||
16
|
Масова частка елемента в складній
речовині. Розв’язання
розрахункових задач №2 «Обчислення
масової частки елемента в складній речовині».
|
|||||
17
|
Розв’язання розрахункових задач
№3 «Обчислення маси елемента в складній
речовині за його масовою часткою».
|
|||||
18
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні
реакції
та явища, що їх
супроводжують.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження
хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду,
зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.».
|
Домашній
експеримент
1. Взаємодія харчової соди
із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.
|
||||
19
|
Закон збереження маси
речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Первинний інструктаж з БЖ Лабораторний дослід №5-9
«Дослідження хімічних реакцій, що
супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою
запаху, тепловим ефектом.»
|
Демонстрації
5. Дослід, що ілюструє закон
збереження маси речовин (реальний або віртуальний).
|
||||
20
|
Первинний інструктаж з БЖ Практична робота №3: «Дослідження фізичних і хімічних
явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів».
|
|||||
21
|
Тематична контрольна робота №1.
|
|||||
22
|
Аналіз тематичної контрольної роботи та
коригування знань учнів.
|
|||||
23
|
Хімічні властивості
речовин. Представлення результатів навчальних
проектів №3 «Хімічні явища у природі», №4 «Хімічні явища в побуті.»
|
|||||
24
|
Хімічні властивості
речовин .Представлення результатів
навчальних проектів №5 «Використання хімічних явищ у художній
творчості й народних ремеслах.»,
№6 «Речовини
і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.»
|
|||||
Тема 2. (11 год)
Кисень
|
||||||
Повітря,
його склад.Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його
молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає склад молекул кисню,
оксидів, якісний та кількісний склад повітря;
наводить
приклади
оксидів, реакцій розкладу і сполучення;
пояснює суть
реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену.
Діяльнісний компонент
розрізняє процеси горіння,
повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення;
описує поширеність Оксигену в
природі; його фізичні властивості;
характеризує
хімічні
властивості кисню;
аналізує умови процесів горіння
та повільного окиснення;
складає рівняння реакцій:
добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою,
магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом;
використовує лабораторний посуд для
добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню;
визначає наявність кисню
дослідним шляхом;
дотримується запобіжних заходів під
час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних
дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Ціннісний компонент
обґрунтовує застосування кисню;
оцінює значення
кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності
людини на стан повітря;
усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження
повітря від шкідливих викидів.
|
|||||
Добування
кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про
каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
|
Демонстрації
6. Добування кисню з
гідроген пероксиду.
7. Збирання кисню
витісненням повітря та витісненням води.
8. Доведення наявності
кисню.
|
|||||
Первинний інструктаж з БЖ Практична робота №4 «Добування кисню з гідроген
пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його
наявності.»
|
||||||
Хімічні
властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка,
магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.
|
Демонстрації
9. Спалювання простих і
складних речовин.
|
|||||
Поняття
про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови
виникнення та припинення горіння.
|
Демонстрації
9. Спалювання простих і
складних речовин.
|
|||||
Взаємодія
кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду).
|
Демонстрації
9. Спалювання простих і
складних речовин.
|
|||||
Взаємодія кисню з простими та
складними речовинами.
|
||||||
Колообіг Оксигену в природі.
Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.
Навчальний проект №7 «Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.»
|
||||||
Представлення
результату Навчального проекту №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті
під час занять.»
|
||||||
Контроль знань з теми «Кисень». Самостійна
робота.
|
||||||
Аналіз самостійної роботи та
коригування знань
учнів.
|
||||||
Тема 3. (11 год) Вода
|
||||||
Вода,
склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода —
розчинник.
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає склад молекули води;
наводить
приклади
водних розчинів; формули кислот і основ.
Діяльнісний компонент
описує поширеність води у
природі, фізичні властивості води;
розрізняє розчинник
і розчинену речовину;
складає рівняння реакцій води з
кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом;
обчислює масову частку і масу
розчиненої речовини, масу і
об’єм води в розчині, обираючи і
обґрунтовуючи спосіб розв’язання;
виготовляє розчини з певною масовою
часткою розчиненої речовини;
розпізнає
дослідним шляхом кислоти і луги;
використовує здобуті знання та
навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля;
володіє елементарними навичками
очищення води в домашніх умовах;
Ціннісний компонент
обґрунтовує значення розчинів у
природі та житті людини;
оцінює роль води в
життєдіяльності організмів;
висловлює
судження
про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень;
відповідально ставиться до збереження водних ресурсів.
|
|||||
Розчин і
його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
|
||||||
Кількісний склад розчину. Масова
частка розчиненої речовини.
Розрахункові
задачі
4. Обчислення
масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
|
||||||
Виготовлення розчину.
Розрахункові
задачі
4. Обчислення
масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
|
Демонстрації
10. Виготовлення розчинів із
певною масовою часткою розчиненої речовини.
|
|||||
Первинний інструктаж з БЖ Практична робота №5 «Виготовлення
водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.»
|
||||||
Взаємодія води з
оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори. Первинний інструктаж з БЖ. Лабораторний дослід №10 «Випробування водних
розчинів кислот і лугів індикаторами.»
|
Демонстрації
11. Взаємодія
кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини
індикатором.
|
|||||
Взаємодія води з
оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.
|
Демонстрації
12. Взаємодія
карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини
індикатором.
|
|||||
Значення води і водних
розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Представлення результатів Еколого-економічного проекту №13:
«Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».
|
||||||
Проблема чистої води.
Охорона водойм від забруднення. Представлення
результатів навчальних проектів №9: « Дослідження
якості води з різних джерел.»;
№10 «Дослідження фізичних і
хімічних властивостей води.»
|
||||||
Очищення води на
водоочисних станціях та в домашніх умовах.
Представлення результатів навчальних проектів
№11: «Способи очищення води в
побуті.»;
№12: «Збереження чистоти
водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.»
|
||||||
Тематична контрольна
робота №2.
|
||||||
Повторення: Взаємодія кисню з простими та
складними речовинами. Взаємодія води з оксидами.
|
||||||
Повторення: Розв’язання
розрахункових задач:«Обчислення
масової частки елемента в складній речовині»;
«Обчислення масової
частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.»
|
||||||
Екскурсія Краєзнавчий музей.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар