неділя, 9 грудня 2018 р.




Педагогічна ідея
"Тренінгова технологія розвитку 
життєвих навичок на уроках основ здоров’я"

вівторок, 27 листопада 2018 р.


Конспект уроку з основ здоров'я 5 клас
Тема. Умови успішного навчання. Розвиток здібностей.
Мета:
навчальна: ознайомлення учнів з умовами успішного навчання; створення  і підтримання мотивації до навчання;
розвивальна: розвивання пам'ять, увагу; працювати над собою та розвитком особистих здібностей;
виховна: виховування допитливості, ініціативності, формування ключових предметних компетентностей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Міжпредметні зв’язки: історія
Основні терміни й поняття: здібності, віртуозно, пам’ять, увага, інтелект

Наочність: підручник Основи здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, робочі зошити, картки, малюнки до теми, фото успішних людей, презентація, матеріал для роботи в групах.

Девіз уроку:
Збиратися разом – це початок,
Триматися разом – це процес,
Працювати разом – це успіх.
Хід уроку

І. Організація класу
Привітання, створення позитивного настрою
1. Вправа «Привітання»
Мета: формування позитивного настрою на спільну роботу; створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.
Учитель. Доброго дня! Звати мене – Ірина Юріївна.  Рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу  та плідну роботу. Для початку давайте привітаємося і всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином.
2.     Аутотренінг в колі (діти промовляють про себе):
Я – особистість, маю свій талант, реалізую його, завдяки чому в майбутньому стану…
Уголос діти називають професію (мрію), яку хотіли б обрати в майбутньому.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.   Притча про можливості і здібності
 Слухання та обговорення притчі.
Притча про талант.
Наполеон мав свою думку про талант. Він говорив, що талант справжнього полководця можна зрівняти з квадратом, де основа – воля, а висота – розум. Квадрат буде квадратом за тієї умови, якщо основа рівна висоті. Великим полководцем може бути лише та людина, у якої воля й розум рівні. Якщо воля значно перевищує розум, полководець буде діяти рішуче й мужньо, але не досить розумно; якщо навпаки, то в нього хороші ідеї та плани, але не вистачить мужності й рішучості здійснити їх.
-         Що ви зрозуміли з цієї притчи?
-         Що вона означає?
-         Як стати успішним? Чи є у вас талант до чого-небудь?
Отже, талант – це сукупність великої кількості позитивних якостей людини: світлого розуму, доброї пам’яті, різних здібностей, чуйності, мужності.
Свій талант необхідно розвивати та правильно використовувати.
Щоб краще розібратиса в даній темі ми ознайомимося з такими термінами як здібності, віртуозно, пам’ять, увага, інтелект. Тема нашого уроку «Умови успішного навчання. Розвиток здібностей» - запишіть до зошита: 9 листопада Класна робота уроку «Умови успішного навчання. Розвиток здібностей»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення учителя
- Для кожного учня навчання - найголовніша справа. Щоб бути освіченою людиною, почуватися впевнено у житті, оволодіти професією, потрібно вчитися. Ви, мабуть, помічаєте, що одним учням навчатися легко, вони швидко засвоюють і запам’ятовують новий матеріал, іншим, навпаки - важко. Вони більше часу витрачають на засвоєння матеріалу. Успішність навчання залежить від багатьох факторів: наполегливості, працьовитості, бажання вчитися, організованості тощо. Щоб добре вчитися, потрібно планувати свій час, дотримуватися режиму дня, тренувати пам’ять, увагу, зосередженість. Тільки працювати над собою необхідно щодня. Якщо ж лінуватимешся, будеш неуважним на уроках, не виконуватимеш усіх завдань, не завантажуватимеш роботою свою пам’ять, не розвиватимеш уваги, то погано вчитимешся, не досягнеш успіхів у житті.
2.Історична сторінка
Учитель.Історія знає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів, завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.
     Олександр Македонський – пам’ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії.
Микола Сядристий визнаний кращим мініатюристом світу. Причому його творіння мініатюрами не назвеш, довелося вигадати слово мікромініатюри. До прикладу, найменша у світі книжка "Кобзар" легко поміщається у звичайній букві. При цьому в ній 12 сторінок з малюнками.
     Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів? Чи не стануть ці риси в пригоді вам?
Отже, поєднання різних каналів сприйняття з практичними діями сприяє найбільш ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
Учитель. А у вас у класі є такі учні,  які досягли успіхів у навчанні маючи перемоги в олімпіадах, спортивних змаганнях, МАН, творчих конкурсах. Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів?
-         Так що ж таке успіх? (відповіді учнів)
2.   Вправа «Асоціаційний кущ»
-         Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «успіх»
 Удача             Радість         
 

Задоволення                 Успіх           Досягнення
 

                                           Здібності        Труднощі

У́спіх (англ. success; нім. Erfolg n; рос. успех), також до́спіх — позитивний наслідок роботи та справи, змагання, життя тощо; значні досягнення, удача, талан. позитивний результат діяльності, факт вищого досягнення поставленої мети.
3.Експеримент «Хто я: мислитель чи митець?»
Учитель. Ви, мабуть не раз помічали, що хтось має хист до математики, хтось легко вивчає іноземні мови, а про когось кажуть, що він чи вона народилися з пензлем в руках, з лижами на ногах.
І це дуже добре. Уявляєте, що було б, якби всі люди мали здібності, наприклад, лише до математики. Хто б тоді грав на скрипці, писав вірші, виховував та навчав дітей.
Від чого залежать здібності?
Відомо, що ліва півкуля головно мозку відповідає за операції з літерами та числами (за уміння читати, обчислювати, логічно мислити) – це мислителі.
А права півкуля відповідає за уяву, здатність орієнтуватися в просторі, розпізнавати складні об’єкти – це митці.
Експеримент.
Проведення експеримент – тесту для визначення, яка півкуля головного мозку активніша в учнів та хто вони: «мислителі чи митці?» (запропоновані вправи виконувати швидко, не задумуючись).
Вправа №1. Розташуйте руки перед собою, переплетіть пальці, утворюючи «замок». Подивіться, який з великих пальців зверху – правий чи лівий. Якщо правий, то провідна ліва півкуля, і навпаки.
Вправа №2. Схрестіть руки на грудях і подивіться, яка рука зверху – права чи ліва. Це так звана поза Наполеона.
Вправа №3. А тепер поаплодуйте собі. Зверніть увагу на те, яка долоня зверху.
Висновки: якщо в усіх випадках отримано відповідь «права», то провідна ліва півкуля і ви – мислитель. Якщо відповідь «ліва» - митець. Але найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр ваших здібностей та можливостей.
Отже,  нахили та здібності визначили, щоб досягти успіху, потрібно докладати певних зусиль: правильно організовувати навчання, розвивати природні  здібності,.
-       А зараз ми з вами відпочинемо.
4.Вправа «Погода в Занзібарі».
Стати в коло, повернутися направо і йти, повторюючи рухи за тренером: «У Занзібарі гріє сонечко ( гладити по плечах того, хто йде попереду), дме легкий вітерець (провести пальцями по спині). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик (стукати пальцями), здійнявся вітер (терти спину), почалася злива (енергійно стукати пальцями по спині). Але що це? Буря вщухає (усе в зворотному порядку). Злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на дрібненький вітерець. У Занзібарі знову сонечко». Можна продовжити гру, розвернувши учасників на 180° і запропонувати тим, хто стояв позаду: «А в Україні прохолодно. Коли виходиш на вулицю, дме вітерець, морозець (щипати за щоки), мерзнуть ноги (тупотіти ногами). Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки). Поступово зігріваєшся, розслаблюєшся (гладити по плечах, спині)».
5. Вправа "Різні поняття"
Мета: встановити значення понять "віртуозно", "пам'ять", "увага", "інтелект", продемонструвати відмінності у сприйнятті людьми того самого поняття
Умова: учасники об’єднуються у групи за термінами. Стають в коло і називають по черзі терміни "віртуозно", "пам'ять", "увага", "інтелект". Кожна група записує (згідно поняття, тлумаченням) 2 характеристик людини, яку можна назвати «віртуозно", "пам'ять", "увага", "інтелект», презентує записи.
Цікаво знати, що... у психології інтелект позначається буквами IQ. Високий показник IQ - понад 140 балів. В усьому світі таких людей нараховують близько 100 тисяч. Жінки зазвичай краще розв'язують мовні завдання, а просторові їм видаються складнішими. Чоловіки успішно розв'язують просторові та числові завдання.
Рівень інтелектуального розвитку людини підвищується під час читання класичної, сучасної художньої та науково-популярної літератури, розв'язування логічних задач, виконання розвивальних вправ.
6. Робота в групах за підручником
За матеріалом підручника на с.45 «Це допоможе в житті» вам необхідно створити пам’ятку «Успішного навчання», яка складається з коротких порад, що допомагають успішному навчанню. Ви читаєте текст і на аркушах дописуєте якого слова не вистачає до цілісності поради.
Читай…
Розвивай…
Добирай…
Стався…
Навчайся…
Нагадати учням про правила в групі та ролі, які вони повинні розподілити між собою і виконувати під час групової роботи (Спікер, головуючий (керівник групи), секретар, посередник, доповідач) та, виконавши  роботу, доповідач кожної групи презентує результат.
7. Вправа «Впіймай слово» (вправа на розвиток пам’яті і уваги )
А в кого ж краще розвинена слухова чи зорова пам'ять?
На слайді малюнки (м’яч, яблуко, стіл, олівець, автомобіль, школа, комп’ютер тощо). Учні протягом 1 хвилини розглядають малюнки, потім закриваються їх і пропоную викласти  якнайбільше предметів з малюнків.
8. Робота в кольоровій групі
Пропоную об’єднатися в 3 групи за допомогою кольорів (зелений, жовтий, червоний).Погляньте на колір листочка, прикріпленого до стільця. І опрацювати матеріал про сприйняття інформації
1 група – сприйняття інформації візуально (підручник ст.49
2 група – сприйняття інформації аудіально (підручник ст.49)
3 група - сприйняття інформації тактильно (підручник ст.49)
Звіти груп
Натупне завдання. Активне слухання
1 група – як ви розумієте, що активне слухання (підручник ст.49)
2 група – як стати активним слухачем. поясніть етапи активного слухання (підручник ст.50)
3 група  пояснити навчатися  дистанційно– (підручник ст.50)
Звіти груп

V. Узагальнення та систематизація знань
На сьогоднішньому уроці ми розглянули важливу інформацію, і я сподіваюсь на те, що вона стане для кожного з вас надійним супутником у навчальному процесі, в ході цього та наступних років навчання. Отже, давайте з'ясуємо що вам запам’яталось краще, що гірше, та над чим необхідно ще попрацювати.
9. Гра «Вільний мікрофон»
- Чи легко вам учитися?
Учитель. А ви знаєте, що випадкових перемог не буває. Успіх приходить до тих, хто багато працює, рухається вперед. Народна мудрість говорить: «Хочеш бути щасливим – не будь лінивим»
- Як зробити ваше навчання успішним?
- Чи знаєте ви як готуватися до контрольної роботи?
-     Що потрібно для розвитку здібностей? (Бажання, знання власних особливостей, наполеглива праця.)
-         Яких людей називають мислителями, а яких митцями?

-         Які терміни запам’ятали?
VІ. Підбиття підсумків уроку
1.   Вправа «Мудрість з Дерева пізнання»
На дошці плакат з зображенням дерева. На нього треба прикріпити листочки з мудрими висловами, які стосуються теми уроку. Учень підходить до дошки і промовляє вголос певний вислів та як він його розуміє.
-       Не помиляється той, хто нічого не робить.
-       Без муки немає науки.
-       Вік живи – вік учись.
-       Мудрий ніхто не вродився, а навчився.
-       Не кажи «не вмію», а кажи «навчуся».
-       Пташка красна пір’ям, а людина – знаннями.
-       Вчення і труд поруч ідуть.
2.     Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
3.     А які важливі для себе знання та навички ви отримали сьогодні на уроці?
Групи беруться да руки і говорять «ми сьогодні успішні, завтра досягнемо успіху, і завжди і в усьому будемо успішними»
VІI. Домашнє завдання
Для всього класу прочитати  §7
Різнорівневе:
12 балів. Творчий рівень: використовуючи Інтернет-ресурси підготувати вправи для покращення пам’яті та уваги
9 балів. Конструктивний рівень:  використовуючи підручник та знання отримані на уроці скласти сходинки до Успіху
6 балів. Репродуктивний рівень:  повторити поняття «пам'ять, увага» та вправа на с.51 «Кольорові слова»


Фрагмент  уроку - тренінгу

Тема  «Правила здорового способу життя. Вибір способу життя»
Мета: надання учасникам тренінгу інформацію про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на формування здоров’я, створення комфортної атмосфери, актуалізація відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення та збереження.
Завдання: за допомогою вправ тренінгу допомогти учням зробити вибір на користь здорового способу життя.
Форма проведення: тренінг з виконанням інтерактивних вправ, бесіди, малювання.
Обладнання :  папір, олівці, фломастери, ножиці

ІІ. Основна частина
1. Мозковий штурм «Що таке здоровя?»
Мета: введення учасників тренінгу в тему, актуалізація їхнього особистого розуміння того, що таке здоровя, формулювання визначення.
Хід вправи
- Як ви  розумієте, що таке здоров’я? Прошу висловити ваші думки.
Я згодна з вами. Поняття здоров’я за даними Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я : « Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».  Стан здоров'я населення України викликає серйозне занепокоєння. Майже 90% дітей та підлітків мають певні відхилення, понад 50% студентів та призовників мають незадовільну фізичну підготовку. Щороку зростає кількість молодих людей, що вживають наркотики. На сьогоднішньому занятті ми спробуємо дати відповідь на наступні запитання: що таке здоров'я? Від чого воно залежить? Як його зберегти?

2. Аналіз змісту вірша Робота над змістом вірша із записом у зошиті (роздатковий матеріал)
Працювати ви будете в групах. На  стільцях прикріпленні зірочки 2 кольорів пропоную об’єднатися в групи за кольорами.
- Проблемне питання. Від чого залежить наше здоров’я? завдання: прочитати вірш та  виділити чинники, що впливають на здоровя, створити колову діаграму..
З цієї проблеми статистика є:
Найбільший процент – 50 –
Припадає на спосіб життя.
Хто про себе не дбає,
Недовго здоров’я міцним збереже,
Принаймні таким, яким маєте вже,
Спадковість – також
Фактор дуже важливий.
Хто дужим, міцним уродився – щасливий!
Так, 20 відсотків здоров’я твого
Спадковість дає, п’яту частку всього.
Ще 20 відсотків,
Теж 5 частина,
Яка має вплив
На здоров’я людини, -
Це стан екології: моря, грунтів,
Повітря, питної води – й поготів!
А 10 відсотків здоров’я людини
Відносить статистика на медицину.
Це значить, якщо ти
На щось захворів,
То можеш звернутися до лікарів.
Вона відступає –
Ти знову здоровий!
Статистику цю
Зрозуміє й дитя:
За все найважливіший спосіб життя!
Режим відпочинку,
Режим харчування,
Твій рух, гігієна
І запобігання
Інфекціям різним.
Девіз: чистота
І тіла, і духу твого, доброта,
Упевнено «Ні!» різним звичкам
Шкідливим –
Це понад усе
Для здоров’я важливе!
Перевірка роботи. (Чинники: 50 % - спосіб життя, 20% - спадковість, 20% - зовнішнє середовище, екологічні умови, 10% - медицина, охорона здоров’я).
-          Який чинник здоров’я найголовніший? (Спосіб життя).
Словник
Спосіб життя – це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях. Це – сукупність її звичок.
Отже, робимо висновок, що поведінка людини, її спосіб життя є найважливішими у збереженні здоров'я.
 3. Вправа «Магічний трикутник»
Мета: актуалізація відчуття важливості здорв’я, розуміння складності його досягнення й збереження та необхідності дбайливого та відповідального ставлення до нього.
Хід вправи
Кожна з груп отримала лист паперу і завдання – створити модель здорового способу життя. Вам необхідно з даних правил виділити ті, які відносяться до фізичного здоров’я, соціального та психічного, духовного.  Кожна з груп заповнює сторони трикутника і показує його, пояснюючи зміст, який було втілено.
-         Так, дійсно, кожна з груп правильно виконала завдання. Пам’ятайте, що здоров’я людини цілісне. Психічне і духовне, фізичне та соціальне благополуччя взаємопов’язані. На здоров’я впливає багато чинників, але значною мірою здоров’я залежить від способу життя людини. Додержання правил здорового способу життя – найкращий шлях до зміцнення здоров’я та досягнення успіху в житті. 
4.     Вправа-дослід «Моє здоров’я» (розривання кольорових кружечків). - Уявіть, що ці кольорові кружечки – це ваше здоров’я. Давайте спробуємо розірвати їх. Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб цей кружечок (наше уявне здоров'я) став знову цілий.
Тренер
-         Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Поведінка людини, її спосіб життя є дуже важливими у збереженні здоров’я.

5.     Руханка «6 цеглинок» (1. ставимо цеглинки на тильну сторону долоні та  рухаємо почергово руками.
2. Зараз треба пом’яти  цеглинки в рука – відчуйте нерівні поверхні, гострі кутики.
3. Покладіть цеглинку на голову та обійдіть круг парти.
4. Побудуйте вежу з цеглинок з закритими очима неповторну і особливу для вас. Хто вправся покажіть. )

6.     Складання асоціативного куща-перетворення смайлика у сонечко

-         “Як ви гадаєте, що значить вести здоровий спосіб життя та як його дотримуватися.( на жовтих смужечках вписують правила, яких необхідно дотримування, щоб вести здоровий споіоб життя)
В основі здорового способу життя лежать такі принципи:
Принципи здорового способу життя
Оптимальний руховий режим
Дотримання режиму дня
Позитивні емоції
Моральний і духовний розвиток
Формування, розвиток вольових якостей
Інтелектуальний розвиток
Особиста гігієна
Раціональне харчування
(невеличка презентація)
7.     Розв`язання проблемної ситуації (Супроводжують переглядом відео  “Єралаш” №189 - “Здоровий спосіб життя”)
-         Давайте переглянемо відео з журналу «Єралаш» та поміркуємо…
 - Що робили діти не так? Які принципи здорового способу життя не виконували діти?
(обговорення)

8.     Створення реклами. Уявіть, що ви працюєте на телебаченні і вам треба підготувати рекламні ролики про переваги здорового способу життя. Складіть та презентуйте. Необхідно скласти слоган.
 СЛОВНИЧОК.  Слоган (з англ. — slogan, to slog — сильно ударяти) — це коротка, але ємка рекламна фраза, рекламний девіз, який описує основну конкурентну перевагу товару або послуги; це коротка пропозиція або словосполука, що несе в собі основну рекламну інформацію; це постійно використовуваний фірмовий оригінальний девіз.

1 група. Раціональне харчування та особиста гігієна.

2 група. Фізичні навантаження та повноцінний відпочинок
(Реклами груп)

9.  „Все залежить від тебе”.
Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...
Аж ось пройшов усією країною  розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”

 І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”

Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.

Додатки


Завдання для груп
4.     Створення реклами. Уявіть, що ви працюєте на телебаченні і вам треба підготувати рекламні ролики про переваги здорового способу життя. Складіть та презентуйте. Необхідно скласти слоган.
 СЛОВНИЧОК.  Слоган (з англ. — slogan, to slog — сильно ударяти) — це коротка, але ємка рекламна фраза, рекламний девіз, який описує основну конкурентну перевагу товару або послуги; це коротка пропозиція або словосполука, що несе в собі основну рекламну інформацію; це постійно використовуваний фірмовий оригінальний девіз.

1 група. Раціональне харчування та особиста гігієна.



4.     Створення реклами. Уявіть, що ви працюєте на телебаченні і вам треба підготувати рекламні ролики про переваги здорового способу життя. Складіть та презентуйте. Необхідно скласти слоган.
 СЛОВНИЧОК.  Слоган (з англ. — slogan, to slog — сильно ударяти) — це коротка, але ємка рекламна фраза, рекламний девіз, який описує основну конкурентну перевагу товару або послуги; це коротка пропозиція або словосполука, що несе в собі основну рекламну інформацію; це постійно використовуваний фірмовий оригінальний девіз.


2 група. Фізичні навантаження та повноцінний відпочинок