вівторок, 27 листопада 2018 р.


                    Конспект уроку з основ здоров'я   9 клас
Тема. Цінність родини. Чинники міцної родини. Готовність до сімейного життя.

Мета: Розширити уявлення про родину та її цінність; формувати поняття про чинники та ознаки міцної родини, роль родини у задоволенні потреб людини, про готовність до сімейного життя; розвивати навички аналізу власної готовності до сімейного життя, комунікативну компетентність, навички співпраці, виховувати толерантність, відповідальне ставлення до сімейного життя.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, музичний супровід, плакат «Щаслива родина», папір, маркери.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
1.1.Привітання, створення позитивного настрою (музичний супровід).
1.2.Перевірка присутності учнів.
1.3.Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Вправа «Лагідне ім’я».
Як до вас звертаються вдома, як до вас зверталися в дитинстві?

ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. «Асоціативний кущ».
Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «родина».
2.2. «Фольклорна скарбничка». Перевірка індивідуальних домашніх завдань. (Обговорення прислів’їв.)
Приклади прислів’їв
1.       Вся родина разом, так і душа на місці.
2.       До свого роду — хоч через воду.
3.       Вразливе слово від дітей гірш за болячку, бо не гоїться.
4.       При добрій годині — брати й побратими, а при лихій годині — нема й родини.
5.       Рід великий, а пообідать ніде.
6.       Рідня — серед дня, а як сонце сховається, то й не родичається.
7.       Сімейний горщик завжди кипить.
8.       Сім'я сильна, коли над нею дах один.
9.       Сімейна злагода всього дорожче.
10.   Своя хата - своя стріха; свій батечко - своя втіха
11.   Своя хата не ворог, - коли прийдеш, то прийме.
12.   Свій як не заплаче, то скривиться, а чужий і не подивиться.
13.   У недружній родині добра не буває.
14.   У рідній сім'ї і каша гуща.
15.   У сім'ї дружать – живуть не тужать.
16.   У родині розлад, так і вдома не радий.
17.   Хату руки держать.
18.   Все купиш, лише тата й мами — ні.
19.   Всяка пташка своє гніздо знає.
20.    Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
Запитання до учнів:
— Чому в народній творчості з давніх часів приділяється багато уваги родинним стосункам?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
3.1.Повідомлення теми уроку.
3.2.Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
3.3.Проблемні запитання.
- Чи достатньо самого кохання щоб родина була щаслива?
- Чи готові підлітки до сімейного життя?
- Чи потрібно готуватися до шлюбу?

ІV. Етап засвоєння нових знань
4.1. Інформаційне повідомлення «Сім’я та її функції»
4.2. Спільне заповнення схеми на дошці. Вчитель записує функції сім’ї, а учні-приклади до кожної функції.
Функції сім’ї:
·         Репродуктивна
·         Господарча
·         Регенеративна
·         Освітньо-виховна
·         Духовна
4.3. Родинні цінності
- Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. Лише у шлюбі людина найповніше себе реалізовує як чоловік і жінка, голова родини і господиня, батько і матір. Дружна родина завжди надихає, підтримує, допомагає, задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби дітей.
- Яким же чином родина задовольняє фізіологічні, соціальні і духовні потреби? (знайдіть відповідь у підручнику).
Фізіологічні – мати й батько створюють затишний дім, дбають про їжу, одяг.
Соціальні – дають любов, повагу, належність до групи. Дитина вчиться спілкуватися, розв’язувати конфлікти і будувати свої стосунки з батьками, братами, сестрами; засвоює цінності й норми поведінки.
Духовні – знайомиться вперше з прекрасним: кімнатні рослини, вишиті рушники, намальовані картини; тут співають колискову, читають книжки, навчають народних ремесел; задовольняють пізнавальні, естетичні та потреби в самореалізації.
4.4. Мозковий штурм:  «Складові родинного щастя»  
Використайте заготовку плаката: «Щаслива родина». Роздайте учням стікери (клейкі папірці) і запропонуйте кожному написати одну рису щасливої родини. Учні по черзі зачитують те, що написали, і прикріплюють до плаката.

4.5. Важливі чинники міцної родини
- Лев Толстой писав: «Усі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива – нещаслива по-своєму». Це тому, що родинне щастя ґрунтується на коханні і важливих побутових та життєвих навичках. Отже, для міцної сім`ї лише кохання замало, зокрема коли подружжя не усвідомлює відповідальності своєї нової ролі.  «Човен кохання розбився об побут», — сказав поет. Таке нерідко трап­ляється через те, що подружжя не має важливих побутових і життєвих навичок».
Запишіть на дошці: «Домашні обов'язки» та запропонуйте групам записати на стікерах 5-­10 домашніх обов'язків.
Групи по черзі презентують і розподіляють обов'язки по категоріях: «Жіночі», «Чоловічі», «Спільні».
Рольова гра:  «Домашні обов'язки»
Об'єднайте учнів у дві групи та запропонуйте їм розіграти сценки:
група 1: про родину, в якій мати  і батько сперечаються щодо домашніх обов'язків;
група 2: про родину, в якій всі домашні обов'язки розподілено справедливо.
Запитання для обговорення:
У якій родині краща психологічна атмосфера?
Як ви думаєте, чому?
У якій родині краще виховані діти?
Як ви думаєте, чому?

4.6.             Готовність до сімейного життя.
- У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладання шлюбу. Який мінімальний вік становить в Україні?
«Існують закони, які обмежують мінімальний вік укладення шлюбу. В Україні він становить 18  років для хлопців і  17 років для дівчат. Однак далеко не всі юнаки і дівчата готові до сімейного життя в такому молодому віці. Більшість молодих людей ще не досягають біологічної, психологічної і соціальної зрілості».
Робота в групах(3групи): Опрацювати три основних критерії готовності до шлюбу: фізичну зрілість, соціальну зрілість і психологічну готовність до шлюбу.

Проведення анкетування «Психологічна готовність до шлюбу»:
  • Як Ви вважаєте, сім'я і сімейні відносини важливіше дружби і приятельських стосунків?
  • Чи вважаєте Ви, що родина без дітей - дім без господаря?
  • Чи впевнені Ви в тому, що турбота про повсякденні дрібниці буде доставляти Вам задоволення?
  • Можливе сімейне життя після зради?
  • Поблажливі Ви до недоліків інших людей?
  • Перебільшували Ви коли-небудь гідності коханих людей?
  • Відверті Ви з партнером в розмовах про власні проблеми і недоліки?
  • Вам простіше уявити своє майбутнє без кар'єри, ніж без сім'ї?
  • Вашому партнерові не обов'язково бути трохи красивіше і розумніше?
  • Ви не переводите розмову на іншу тему, коли мова заходить про дітей?
Якщо на більшу частину запитань Ви дали позитивну відповідь - прийміть наші вітання. Це говорить про Вашу психологічну готовність до шлюбу.
Учні по черзі продовжують фразу: «Я думаю, що вже готовий створити родину на ... відсотків, тому що...»

V. Узагальнення і систематизація знань
5.1. Цінність думок і порад із питань сімейного виховання видатного педагога Антона Семеновича Макаренка не втрачають своєї актуальності до сих пір:
"Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, це наші сльози, наша провина перед іншими людьми, перед усією країною".
Тому наступна вправа наштовхне на роздуми про те, які людські та родинні цінності стануть фундаментом для побудови вашої майбутньої сім'ї.
Вправа "Герб моєї родини" 
Мета: розвиток навичок самоаналізу, пропаганда родинних цінностей.
Інструкція: учасникам пропонується зобразити герб своєї майбутньої родини та презентувати його за планом:
·         девіз вашої сім'ї;
·         3 головні правила вашої сім'ї;
·         3 головні якості вашого майбутнього чоловіка (дружини).
У загальному колі учасники по черзі «відкривають» одне (на їхній вибір) віконце свого герба та розказують про нього групі.
5.2. Відповіді на проблемні запитання.
5.3. Вчитель зачитує деякі настанови В. Сухомлинського для батьків:
-          Перевір себе, завтрашній батьку, чи вистачить у тебе моральних сил на цю нелегку працю – усе життя любити свою дружину, усе життя творити її красу, красу дітей, повторюючи в них усе найкраще, що є в тебе, перевіряючи самого себе за своїми дітьми, адже діти – це перші наші вихователі»;
-          «Забуваємо ми часом, що жива істота, народжена людиною, ще не є людина, людиною її треба зробити»;
-          Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати людську любов – найтонше й найпримхливіше, найтендітніше й найміцніше, найкрихкіше й наймогутніше, наймудріше й найблагородніше багатство людського духу»
VІ.  Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання:
-          опрацювати матеріал щодо вивченої теми;
-          завершити створення герба;
-          розробити проект  «Вплив чинників ризику на репродуктивне здоров`я»;
-          * написати твір-роздум на тему (на вибір): «Шкідливі звички та репродуктивне здоров`я підлітків»; «Стежинка до дорослого життя через моє репродуктивне здоров`я».

Немає коментарів:

Дописати коментар